ALIN KAZANIN
ANA SAYFA » Kazan-Kepçe modeli
Reklam
Eklenme tarihi: 0 0000
Kazan-Kepçe modeli

“KAZAN-KAZAN” MODELİ “KAZAN-KEPÇE” OLMASIN

Franchise sistemi "kazan-kazan" formülüyle özdeşleştirilir. Franchise sisteminde marka girişimciye destek olur, yol gösterir, müşteri getirir, franchise veren de, alan da kazanır. Ama en iyi sistem bile herkese kazandıramaz. 

  • İyi yerde kira yüksek olur zor çıkar, vasat yerde ciro düşük olur kar kalmaz.
  • İyi AVMde rakipler güçlü olur yorar, vasat AVMde müşteriler zayıf olur işin tadı olmaz.
  • İyi işletmeci çok kar edemezse işten soğur, vasat işletmeci yeterli kazanamazsa işi bırakır.
  • İyi ürün pahalı olur herkes alamaz, vasat ürün ucuz olur herkes rakip olur.
  • İyi markanın yatırımı yüksek olur, vasat marka müşteri çekemez.

Franchise sisteminde hem marka, hem işletmeci bu işten para kazanmayı beklediği için “vasat” olmak yetmez, “iyi” olmak gerekir. İş para kazansa bile her iki tarafın da para kazanması için "adil” paylaşım gerekir.

Franchise sistemi esasen “kazan-kazan” ilişkisi olmalı, yani franchise veren kendi kazanırken bayilerine de kazandırmalıdır. Ancak uygulamada hep böyle olmuyor, franchise veren parasını baştan ve her durumda kazanıyor, işte vasat olan bir şeyler varsa iş para kazanamıyor, franchise alan kaybediyor. Riskin ne olduğunu franchise veren biliyor, ama riski franchise alan üstleniyor. Böyle bir ilişki olsa olsa “kazan-kepçe” diye adlandırılabilir. Franchise veren elinde kepçeyle kazana dalıyor, kazancını alıyor, kazanın dibinde kalan da franchise alanın karı oluyor, bazen de hiç kalmayabiliyor. 

F&M çalışma ilkeleri arasında "franchise alandan yana taraf" olduğumuz yer alır. Franchise alanlarına kazandırmayan zincir büyüyemez. Franchise anlaşması katı hükümler içerebilir, ama sadece franchise vereni değil, markayı ve iyi niyetli franchise alanları da korumalıdır. Birlikte çalıştığımız markaların franchise alanlarını koruyan özgün modeller geliştirmelerini teşvik ediyoruz.

Örneğin franchise alan zarar bile etse sabit miktarda veya cirosuyla orantılı royalite ödemesini adil bulmuyoruz. Aylık ciroya göre artan kademeli royalite tanımlıyoruz.

Örneğin franchise verenin seçip anlaştığı yerde çalışma olanağı kalmazsa, franchise alanın yatırımının boşa gitmemesini adil bulmuyoruz. Buna karşın franchise alanın kusuru nedeniyle franchise verenin yeri kaybetmesini de adil bulmuyouruz. Yatırımı teminat olarak alıp müdahale hakkını veren model tanımlıyoruz.  

JP GÜVENCE MODELİ İŞLETMECİYİ MAĞDUR ETMİYOR

JP tarafından uygulanan “güvenceli işletmecilik” modeli franchise alanın kazancını güvenceye alan bir sistem.

  • Yatırımı JP yapıyor, işletmeci yerin sahibi olmuyor, JP ye güvence bedeli veriyor.
  • İşletmeci işi bırakırsa veya JP işletmeciyi bırakırsa amortismanı düşüp güvenceyi iade ediyor.
  • İşletmeler çok sayıda çalışanı ve harcama alışkanlığı olan kurumların içinde açılıyor.
  • Yeri JP buluyor, anlaşıyor, işletmeci mal sahibine sabit kira yerine JP ye makul bir pay ödüyor.
  • Malzemeyi JP piyasa fiyatından sağlıyor, satılan malın maliyeti makul düzeyi aşmıyor.
  • İşletme mesai saatlerinde açık oluyor, işletmeci kendisi çalışıyor, iş varsa maaş ödüyor.
  • İşletmecinin parası güvence bedeline yetmezse veya JP işi cazip görürse ortak kalabiliyor.
  • İşletmenin karından öncelikle masraflar ve işletmecinin maaşı çıkıyor, kalan kar paylaşılıyor.

Bu sistemde zarara neden olabilecek yüksek sabit gider yok, nispi giderler makul düzeyde, güvence bedeli kazançla orantılı, mesai saatleri kaldırabilir düzeyde, hafta sonu ve tatillerde çalışılmıyor. Pratik olarak işine sarılan ve çalışan bir işletmecinin zarar etme riski yok, kötü yönetirse en çok zamanını boşa harcama riski var. 

JP bunu neden mi yapıyor?

  • Çünkü markası iyi, yerleri iyi, ürünleri iyi, karlılığı iyi, yatırımı düşük, yani işi güzel.
  • Konsepti cazip, ürünleri sağlıklı olduğu için kurumlar beğeniyor, davet ediyor.
  • Diğer her şey iyi olunca, hızlı büyümek için işletmecilerinin de iyi olması gerekiyor.
  • Kurum içi işletmelerde beyaz yakalı müşterilere hitap edebilecek, müşteri memnuniyeti sağlayabilecek işletmeciler, bu ortamdan gelen kişiler olabilir.
  • Profesyonel yaşamdan gelenlerin genelde zarar etme endişesi ve sermaye eksiği oluyor
  • JP bunları güvenceli işletmecilik sistemiyle gideriyor, kişinin işine odaklanmasını sağlıyor.
  • Bu sistemle deneyimsiz girişimciler cesaret buluyor, işletmeci oluyor, JP hızlı yayılıyor.
  • Yanılır da vasat bir işletmeci seçerse, kurumu kaybetmemek için işletmeciyi mağdur etmeden değiştirebiliyor.

JP güvenceli işletmecilik fırsatları hakkında F&M temsilcilerinden bilgi alabilirsiniz. Fırsatlar şu örnekteki gibi tanıtılıyor. DEVİRSEPETİ

GÜVENCE MODELİ SEKTÖRE ÖRNEK OLSUN

Türkiye’de 20 yılı aşkın süredir F&M olarak franchise alan, veren, kuran, satan, öğreten konumundayız.

Franchise sistemi Amerika’da girişimcilerin ilk tercihi, binlerce şubesi olan çok zincir var. Türkiye’de yüzlerce şubesi olan az zincir var. Fark paylaşımdan kaynaklanıyor, franchise verenler, alanlarına karşı adil davranmazsa büyüyemiyor. Franchise alanın yanlış seçilmesi, kısa süreli anlaşma, pahalı tedarikçiler, yetersiz tanıtım, eğitimsiz elemanlar, kısacası sistemsizlik ve buna ilave yüksek franchise kullanım bedeli para kazanmayı zorlaştırıyor. 

JP ile birlikte geliştirdiğimiz güvenceli işletmecilik sistemi hem markayı, hem girişimciyi koruyan bir model. Ancak uygulama alanı sınırlı, AVM’lerde değil, düşük kiralı, rekabetin olmadığı kurum içi işletmelerde mümkün. Her yerde, her girişimciye uygulanamasa da, girişimciyi koruyan bu anlayışın diğer markalara örnek olmasını umuyorum.

Osman Bilge - F&M

 

 

 


DİĞER HABERLER

Yoğun kar yağışı, AVM’lere yaradı, cirolar arttı
Yoğun kar yağışı, AVM’lere yaradı, cirolar arttı
Yoğun kar yağışı nedeniyle AVM´lere sığınanlar tüketiciler, ciroları yüzde 25 artırdı.
  Tarihi Sultanahmet Köftecisi ABD’de şube açacak
Tarihi Sultanahmet Köftecisi ABD’de şube açacak
Sultanahmet Köftecisi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tezçakın, "ABD’nin çok saygın iş adamlarından işbirliği...

TBAA melek yatırımcıları topluyor
TBAA melek yatırımcıları topluyor
Melek Yatırımcılar Derneği yönetiminde Franchising Derneği´nden tanıdık isimler yer aldı
  Burger King kendi Sos-Ye-Log’larını yetiştiriyor
Burger King kendi Sos-Ye-Log’larını yetiştiriyor
Burger King’in enfes sosları artık yepyeni bir bilim dalı olan Sos-Ye-Loji ile dijital ortamda sos severlerle buluştu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
İLETİŞİM / REKLAM
info@franchise.com.tr

© 1997-2020 Franchise.com.tr - Tüm hakları saklıdır.
MICROSOM
İstanbul Hava Durumu
ANASAYFA |   MARKALAR |   FIRSATLAR |   AVM |   BİLGİLER |   HABERLER İLETİŞİM ONLINE DANIŞMA