ALIN KAZANIN
ANA SAYFA » İran´da fast food zincirleri
Reklam
Eklenme tarihi: 8 Kasım 2013
İran´da fast food zincirleri
İran’ın franchise ile imtihanı
 
İran, binlerce yıllık bir geçmişe sahip bir imparatorluk. Kültürel olarak da geçmişine oldukça bağlı. Şah döneminde dünyaya açıldı, 1979 devriminden sonra tekrar içine kapandı. Mollalar halkı batı kültürünün etkisinden uzak tutabilmek için her konuda yasaklar getirdi. Şeriatla yönetildiği için alkol, domuz eti tabi ki yok. Sadece kadınların değil, erkeklerin de giyimi, saçı, dövmesi sınırlandırılıyor, otobüsler haremlik-selamlık diye ayrılıyor, eşcinseller cezalandırılıyor, internet kullanımı kısıtlanıyor, uydu anteni yok, yasak kitap listesi uzun, üniversitede sosyal bilimler yok. Batı kültürünün idolü olarak görülen YouTube, Gmail, Facebook,  sevgililer günü, dar bluejean, Barbie, Harry Potter, Batman, rap, caz, pop müzik, parti vermek, vs. yasak. Sembol olmuş batı markaları yasaklanmış veya ciddi sınırlamalar getirilmiş. Arap alfabesi, hicri takvim gibi unsurlar batıyla entegrasyonun önündeki önemli bariyerler. Türkçemize giren “İran gibi olmak” bunların hepsini birden ifade ediyor.
Cezalar da çok sert, devrim muhafızları acımasız, idamlar vinçten sallandırarak yapılıyor. Bu sıkı denetim ortamının ülke kültürünü korumasını beklersiniz. Ancak sokaktaki yaşam tersini gösteriyor. Kültürel izolasyonun 30 yılı aşkın süredir dayatıldığı İran, araştırmacılar için önemli bir vaka aslında. İnsan neyse, her yerde odur. Tüketici davranışları açısından neyin dayatıldığı ve neyin seçildiği orada gözler önünde duruyor. Meşrubat tüketiminin yarısı mollalar tarafından önerilen Zemzem kola, diğer yarıyı üretim ve reklam yapması yasaklanan Coke ve Pepsi paylaşıyor.
 
Şah döneminde pazara giren fast food zincirleri de yasaklandı ama, birebir taklitleri çıktı. Franchise sisteminin etkisini ve gücünü gösteren bu örnekler çok çarpıcı. Farklı kültürde bile olsa, kerametin tanınmış markada değil doğru konseptte olduğunu gösteriyor. İnsan aslında ürünü değil, onun kendisinde uyandırdığı duyguları satın alıyor. Bunda da sunumu ve çağrıştırdığı kavramları önemli bir rol oynuyor.  Franchise sisteminin 6 asli unsurunu bilmeden, franchise tekniklerini uygulamadan, kendi kültürlerinin klasik ürünlerine tüketicinin ilgi göstermesine umut bağlamak, gerçekçi bir iş planı sayılamaz. Amerikan markalarının İran´daki taklitlerinin gördüğü iilgi buna güzel bir örnek.
 
Dominos Pizza

Adı aynı, ama İran Dominos’u aslını aşmış, paket servis olarak değil, restoran olarak hizmet veriyor, menüyü genişletmiş, kızarmış patatesi de yapıyor.
 
KFC

 
KFC İran’a şahla giri, devrimle çıktı. Super Star Fried Chicken ve Kabooky Fried Chicken içerik ve dekor olarak çok benzerdi ama kesmedi, 2012 yılında birebir taklidi KFC açıldı. Amerikan KFC hiçbir ilgisi olmadığını söylüyor ama, tüketici isteyince taklidi açılıyor.
Mash Donald’s

Fast food idolü McDonald’s markasının İran versiyonu Mash Donald’s hamburger çeşitlerinin yanı sıra hot dog da satıyor. Birçok şehirde şubeler açmış durumda.
 
Pizza Hut

Pizza Hut İran’da Pizza Hat olmuş. Şapkadan vazgeçemediği için çizgi roman benzeri bir sembol kullanmış. O da aslını aşmış, lazanya, tavuk çeşitleri vb. de sunuyor.

Starbucks

“Patron” anlamına gelen Raees Coffee, Starbucks benzeri ürün ve dekoru kullanmış ama, logodaki saçları göğüslerini örten deniz kızı yerine bıyıklı, şapkalı bir adam seçmiş. Starbucks dava açmış ama ne fayda..Menüyü de krep gibi ürünlerle zenginleştirmiş. Milli bayramı “Körfez Günü”nde capuccino ve latte üzerine şablonla tarçın döküp körfez haritası çiziyormuş.

Subway

Hazar denizi kıyısındaki Motel Ghoo bölgesinde sandviç dükkanı birebir Subway sistemi ile çalışıyor, üstüne üstelik, pizza da yapıyor. Tabeladaki markayı karışık harflerle yazdığı için okumak zor ama alışkın gözler bir iki eksiği ile Subway olduğunu anlıyor!
 
Carl´s Jr

Superstar yıldızı Carl’s Jr ile benzeşmekle kalmıyor, menüsü de aynı. 2000’lerde açıldığında hamburger köftelerini BAE deki orijinalinden getirdiği söylentisi çıkmış. Yayılıp tanınınca ikinci markası Superstar Fried Chicken SFC yi de kurmuş.
Franchise & More - kaynak: http://www.buzzfeed.com/politicallyaff/the-greatest-form-of-flattery-imitation-american-ebwy 

DİĞER HABERLER

Yoğun kar yağışı, AVM’lere yaradı, cirolar arttı
Yoğun kar yağışı, AVM’lere yaradı, cirolar arttı
Yoğun kar yağışı nedeniyle AVM´lere sığınanlar tüketiciler, ciroları yüzde 25 artırdı.
  Tarihi Sultanahmet Köftecisi ABD’de şube açacak
Tarihi Sultanahmet Köftecisi ABD’de şube açacak
Sultanahmet Köftecisi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tezçakın, "ABD’nin çok saygın iş adamlarından işbirliği...

TBAA melek yatırımcıları topluyor
TBAA melek yatırımcıları topluyor
Melek Yatırımcılar Derneği yönetiminde Franchising Derneği´nden tanıdık isimler yer aldı
  Burger King kendi Sos-Ye-Log’larını yetiştiriyor
Burger King kendi Sos-Ye-Log’larını yetiştiriyor
Burger King’in enfes sosları artık yepyeni bir bilim dalı olan Sos-Ye-Loji ile dijital ortamda sos severlerle buluştu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
İLETİŞİM / REKLAM
info@franchise.com.tr

© 1997-2019 Franchise.com.tr - Tüm hakları saklıdır.
MICROSOM
İstanbul Hava Durumu
ANASAYFA |   MARKALAR |   FIRSATLAR |   AVM |   BİLGİLER |   HABERLER İLETİŞİM ONLINE DANIŞMA