ALIN KAZANIN
ANA SAYFA » GIDA ZİNCİRLERİNDE YENİ TREND: KENDİN YAP
Reklam
Eklenme tarihi: 3 Mart 1999
GIDA ZİNCİRLERİNDE YENİ TREND: KENDİN YAP
Amerikalı hamburgercilerin Türkiye’deki 10 yılı aşkın saltanatı sallanıyor. Tüketicimizin 80 li yılların sonlarında tanıştığı rengarenk, albenili, sistemli ve hızlı çalışan, benzerlerine göre olağanüstü yüksek ciro ve kar sağlayan yabancı zincirlere her gün yeni yerli rakipler geliyor.

Aslında gecikmiş bile sayılabilir bu gelişme. Çünkü Türk halkının kendi damak tadına uygun bunca hızlı, lezzetli ve besleyici çeşidi varken, uzak ülkelerden gelip, pahalı yönetim kadrolarıyla, tüketiciye az tanıdığı hamburger, pizza gibi yeni ürünleri benimsetmek kolay iş değildi. Her biri karlı çalışan ve etkin yönetilip denetlenen işletmeler zinciri kurup Anadolu’nun her yanına uzanmak ise gerçek bir başarıydı. Fakat bu başarı ürünün değil, sistemin başarısıydı. Yani insanlar “çoktandır hasret oldukları” hamburgeri buldukları veya “hiçbir yerde bulamadıkları” kolayı içebildikleri için doldurmadılar hamburgercileri. Tüketiciye özen gösteren, hızlı ve temiz bir şekilde ürünlerini sunan, kendini etkin tanıtan, doğru yerde bulunan işletmeler oldukları için rağbet gördüler. Tabii hepsi değil. Dünyada çok başarılı olan zincirlerin bir kısmı geldikleri gibi gittiler. İşini ciddiye alan, elini taşın altına sokanlar kaldılar.

Peki bizim büfelerin, dönercilerin, esnaf lokantalarının, kebapçıların, lahmacuncuların, börekçilerin, mantıcıların, pastanelerin, muhallebicilerin, dondurmacıların, ve benzerlerinin nesi eksikti? Neden ikinci sınıf kaldılar Amerika’lıların yanında? Neden markalaşamadılar, neden zincirleşemediler, neden yüzüncü bayiliğini veren lahmacuncu, dönerci yok hala ?

Sanırım bizimkilerde eksik olan yönetim, pazarlama ve franchising birikimiydi. İnsanlar bizim tatlarımızdan bıkmadılar ama, kendilerine layık gördükleri muamele değişti. Yani sektörde yabancıların gelmesiyle beraber çıta yükseldi. Birinci ligde oynamak isteyenler daha hızlı, daha canlı, daha doyurucu, daha etkileyici olmak, daha yüksek yatırımla başlamak zorundalar artık. Lahmacuncu açmak için bile 50 milyar lira harcamak gerek. İşi artık “ustalar, çıraklar” değil, “ekip üyeleri” yürütüyor. Televizyonlar haftanın sevilen parçalarını sıralarken Coca Cola’nın Burger King’in yanı sıra, Hacıoğlu Lahmacun listelerini de veriyor. En önemlisi, yerli zincirler franchising kavramını tanıdı ve benimsediler. Standartlaşma, eğitim, denetim, yer seçimi, işletmeci seçimi gibi konularda ilerledi, insanlar yetiştirdiler. UFRAD dürüstlük ve açıklık ilkeleri, işine özen gösterenleri diğerlerinden ayırdı, franchisingin “elit tabakasını” belirledi.

Bundan 10 yıl önce franchise almak için yabancılardan birini veya ötekini seçmek zorunda kalanlar, şimdi daha az yatırım gerektiren, daha iyi iş yapan, daha geniş bir müşteri kitlesine hitap eden yerliler arasından seçebiliyorlar. Dışarıdan yabancı bir zincir getirtmeyi düşünenler, artık yabancının markasına ve franchising deneyimine para ödemek yerine, gerekirse dışarıdan ustasını getirip, istedikleri yabancı mutfağı kendi markalarıyla yaratıyor, franchising konusunda kendi bildikleri gibi hareket edebiliyorlar.

Kanımca Türkiye’nin önü bu açıdan çok açık. Bize has lezzetlerin dünyaya yayılabilmesi için gereken franchising deneyimi oluşuyor. Bizim markalarımız içeride yüzüncü işletmelerini açıp yabancılarla başa çıktıklarında, hızla dışarıya da açılacaklar. Belki öncelikle Türk ve Balkan ülkelerinden başlayacaklar, sonra Avrupa, Amerika ve dünya gelecek. Önümüzdeki yıllar, bu açıdan ilginç çekişmelere sahne olacağa benzer. Bugün Almanya’da her köşe başında döner satan büfe bulabiliyorsak, yarın mantıcı, börekçi de bulabileceğiz. Dünyanın üç büyük mutfağından biri olan Türk mutfağı, kendini dünyaya tanıtma fırsatını belki de franchising sistemi ile yakalayacak.

DİĞER HABERLER

Yoğun kar yağışı, AVM’lere yaradı, cirolar arttı
Yoğun kar yağışı, AVM’lere yaradı, cirolar arttı
Yoğun kar yağışı nedeniyle AVM´lere sığınanlar tüketiciler, ciroları yüzde 25 artırdı.
  Tarihi Sultanahmet Köftecisi ABD’de şube açacak
Tarihi Sultanahmet Köftecisi ABD’de şube açacak
Sultanahmet Köftecisi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tezçakın, "ABD’nin çok saygın iş adamlarından işbirliği...

TBAA melek yatırımcıları topluyor
TBAA melek yatırımcıları topluyor
Melek Yatırımcılar Derneği yönetiminde Franchising Derneği´nden tanıdık isimler yer aldı
  Burger King kendi Sos-Ye-Log’larını yetiştiriyor
Burger King kendi Sos-Ye-Log’larını yetiştiriyor
Burger King’in enfes sosları artık yepyeni bir bilim dalı olan Sos-Ye-Loji ile dijital ortamda sos severlerle buluştu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
İLETİŞİM / REKLAM
info@franchise.com.tr

© 1997-2020 Franchise.com.tr - Tüm hakları saklıdır.
MICROSOM
İstanbul Hava Durumu
ANASAYFA |   MARKALAR |   FIRSATLAR |   AVM |   BİLGİLER |   HABERLER İLETİŞİM ONLINE DANIŞMA